H κρητική εταιρεία που δείχνει το δρόμο στο ηλεκτρονικό επιχειρείν- Από το μαγαζάκι στη Χερσόνησο...στην κορυφή
Πως μπορεί ο συνδυασμός φυσικού και ηλεκτρονικού καναλιού πωλήσεων να φέρει αύξηση τζίρου, περαιτέρω επενδύσεις και κατ’ επέκταση να αυξήσει τις θέσεις εργασίας; Πως μπορούν – μέσα στην κρίση – να προκύψουν ευκαιρίες που δείχνουν ότι ο καλύτερος δρόμος – σε κάθε περίπτωση – όταν φουντώνουν οι δυσκολίες είναι να μην τα παρατάμε;
Σ’ αυτά τα ερωτήματα κλήθηκε να μας απαντήσει ο Γενικός Διευθυντής της εταιρείας Cosmos Sport με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης, μιας οικογενειακής επιχείρησης λιανικής αθλητικών ειδών, που μπόρεσε να επεκταθεί μέσα στην κρίση. Μιας... τυπικής ελληνικής οικογενειακής επιχείρησης εμπορίας αθλητικών ειδών, που μπόρεσε και «πάντρεψε» τις δυνατότητες του διαδικτύου με τα παραδοσιακά καταστήματα, πετυχαίνοντας ανθεκτικότητα και επέκταση μέσα στην κρίση.
Μιας εταιρείες που πρωτοξεκίνησε από ένα μικρό μαγαζάκι 40 τ.μ. στη Χερσόνησο της Κρήτης το 1981, ενώ τα τελευταία 20 χρόνια, από το ’95 και μετά στο «κόλπο» έχουν μπει και τα τρία παιδιά της οικογένειας. Δεν πρόκειται για business story πολλών εκατ. ευρώ, ούτε πρόκειται για πολυεθνικό κολοσσό με… ρομαντικό ξεκίνημα. Όμως πρόκειται για ένα ρεαλιστικό δείγμα γραφής για το πως μπορεί μια οικογενειακή επιχείρηση να διαβλέψει τις τάσεις των καιρών, να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες του διαδικτύου, να μη φοβηθεί και να επενδύσει μέσα στην κρίση. Μια κρίση που κατέστρεψε χιλιάδες ελληνικές επιχειρήσεις, παρόμοιες ή με κάποια κοινά χαρακτηριστικά με την Cosmos Sport, μια κρίση που εξολόθρευσε εκατοντάδες χιλιάδες οικογενειακά καταστήματα, από τα οποία ζούσαν για δεκαετίες χιλιάδες ελληνικές οικογένειες.
Ιστορικό της Cosmos Sport
Από το 1995 λοιπόν η εταιρεία έγινε Α.Ε. ενώ τότε διατηρούσε τέσσερα καταστήματα σε Ηράκλειο και Χερσόνησο Κρήτης.
Όπως τονίζει στο Liberal ο Γενικός Διευθυντής Μιχάλης Τσικνάκης, ένας εκ των τριών υιών που έχουν μπει στη δουλειά, «από το 2003 και μετά άρχισε η επέκταση και πέρα από το Ηράκλειο. Το 2005 ανοίξαμε το πρώτο κατάστημα στον Άγιο Νικόλαο, το 2007 στην Ιεράπετρα και στα Χανιά και το ’08 στη Σητεία. Τότε, το 2008 ήταν που έγινε και η πρώτη απόπειρα εκτός Κρήτης, με το άνοιγμα του καταστήματος στο Περιστέρι Αττικής, το οποίο υπάρχει ακόμη. Τότε υπήρχε πλάνο επέκτασης περαιτέρω στην Αττική, όμως λόγω της κρίσης, κάναμε πίσω», τονίζει ο κ. Τσικνάκης. Το 2014 η εταιρεία άνοιξε κατάστημα και στη Νέα Ερυθραία (φωτό πιο κάτω).
Τον Απρίλιο του 2015, δηλαδή πριν από περίπου ένα χρόνο, η εταιρεία άνοιξε το πρώτο κατάστημά της στο κέντρο της Ρόδου, περιοχή μαντράκι, ενώ σε λιγότερο από ένα μήνα από τώρα θα ανοίξει το πρώτο κατάστημα στην Πάτρα.
Αυτή τη στιγμή η εταιρεία Cosmos Sport έχει 19 καταστήματα (20 με της Πάτρας), ενώ έχει και τρία on line καταστήματα.
Επίσης, η εταιρεία «τρέχει» το ηλεκτρονικό κατάστημα www.cosmossport.gr, το οποίο και τιμήθηκε πρόσφατα σαν το καλύτερο online αθλητικό κατάστημα στη χώρα με e-volution award (θεσμός όπου βραβεύονται οι βέλτιστες πρακτικές στο ηλεκτρονικό επιχειρείν στην Ελλάδα) και το νέο ηλεκτρονικό κατάστημα www.sneaker10.gr, το οποίο ασχολείται με τις ξεχωριστές επαν-εκδόσεις – ρετρό σημαντικών brands... Τέλος, πρόσφατα λειτούργησε και το 1ο online αθλητικό outlet, www.sportsfactory.gr.
Μέσα στο Cosmos Sport βρίσκονται όλα τα μεγάλα αθλητικά brands, συμπεριλαμβανομένων Adidas, Nike, Reebok, Asics, New Balance, Converse, Puma κ.α.
Πως ήρθε το επιτυχημένο «πάντρεμα» με τα on line καταστήματα
Αυτό που διαφοροποίησε την πορεία της εταιρείας ήταν το άνοιγμα στο on line εμπόριο. «Δοκιμάσαμε πολύ καινοτόμες ιδέες, συνεργαστήκαμε με τη Google και το Facebook. Ξεκινήσαμε ως εταιρεία με το φυσικό κατάστημα, πήγαμε στο on line, αλλά μετά ανοιχτήκαμε εκ νέου στο φυσικό κόσμο. Είδαμε δηλαδή ένα πάντρεμα».
Σύμφωνα με τον κ. Μιχάλη Τσικνάκη, «η σύλληψη της ιδέας για πραγματικό άνοιγμα στην on line αγορά, ήρθε στο αεροπλάνο προς το Μουντιάλ της Ν. Αφρικης το καλοκαίρι του 2010. Έτυχε να κάτσω δίπλα με κάποιον που είχε ήδη εξειδικευμένο site με φανέλες διάσημων ποδοσφαιριστών. Συζητώντας μαζί του, σκέφτηκα πως στην εταιρεία μας είχαμε πολλές δυνατότητες μιας και διαθέταμε μεγάλο εύρος προϊόντων, αποθέματα, φυσικά καταστήματα. Άρα, μεγάλες προοπτικές. Έτσι λοιπόν, «τρέξαμε» τη δημιουργία on line καταστημάτων.
Το 2010 ξεκινήσαμε δειλά στο on line, όμως σοβαρά το οργανώσαμε από τις αρχές 2013. Τότε, το 2013 είχαμε 93 άτομα προσωπικό, ενώ τώρα απασχολούμε περί τα 220 άτομα. Το «πάντρεμα» και η σύζευξη φυσικών και on line καταστημάτων διεύρυνε τη δουλειά, φέρνοντας νέες θέσεις εργασίας. Εφαρμόζουμε ένα συνδυαστικό μοντέλο φυσικού και ηλεκτρονικού καναλιού πώλησης, που έφερε νέες επενδύσεις.
Είναι πιο ανταγωνιστικό το on-line και πιο δίκαιο, σημειώνει. Σε ανεβάζει από μόνο του, γιατί εκτός των άλλων σε βάζει στην διαδικασία και την νοοτροπία να ψάχνεσαι, να γίνεσαι διαρκώς καλύτερος. Σε κατευθύνει, δείχνει τάσεις αγοράς, ανοίγει δρόμους.
Ο αρχικός στόχος ήταν το on line κανάλι να κάνει όσο τζίρο κάνει ένα μικρό κατάστημα. To on line κατάστημα ξεκίνησε με έναν άνθρωπο που έκανε τα πάντα. Να φωτογραφίζει, να τιμολογεί, να μεταφέρει, όλο το πακέτο.
Πλέον, στα τρία on line καταστήματα της Cosmos Sport απασχολούνται περί τα 35 – 40 άτομα σε μόνιμη βάση, ενώ υπάρχουν έξι τηλεφωνητές με call center 12 ώρες την ήμερα. Πλέον τo cosmossport.gr είναι το μεγαλύτερο ηλεκτρονικό κατάστημα αθλητικών ειδών στην Ελλάδα.
Η εταιρεία εξυπηρετεί και όσους δεν έχουν εξοικείωση με τις on line παραγγελίες και διστάζουν για διάφορους λόγους, δε νιώθουν άνετα κ.ο.κ.
Όπως τονίζει ο κ. Τσικνάκης, «είναι μύθος ότι φτιάχνοντας ένα ηλεκτρονικό κατάστημα δεν έχεις έξοδα λειτουργίας. Έχει παραπάνω από όσο ένα συμβατικό κατάστημα. Όμως έχει πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες. Απευθύνεσαι παντού, μεγαλώνει η... βιτρίνα των καταστημάτων σου», σημειώνει. Επιπλέον πλεονέκτημα του e-shop είναι πως η φίρμα Cosmos Sport έγινε περισσότερο γνωστή.
Οι χειρισμοί και η επιθετική πολιτική εν μέσω capital controls
Παραδόξως, τα capital controls ωφέλησαν την Cosmos Sport, παρ' ότι στην αρχή «είχαμε πανικοβληθεί, χάνοντας τη γη κάτω από τα πόδια μας», σημειώνει ο επιχειρηματίας. «Δεν ξέραμε τι ακριβώς συμβαίνει. Δεν το είχε ζήσει κανείς στην καθημερινότητα του ακόμα. Για καλή μας τύχη, καθ' ότι ήταν στην αρχή της καλοκαιρινής σεζόν, ήμασταν γεμάτοι από αποθέματα. Τότε μας ήρθε η ιδέα να κινηθούμε πιο επιθετικά, μια που οι ανταγωνιστές μας τρομαγμένοι περιέκοψαν τις διαφημιστικές δαπάνες.
Σαν αποτέλεσμα, ξαφνικά υπερδιπλασιάστηκαν οι πωλήσεις στα e-shop καταστήματά μας.
Γιατί; Γιατί το 70% των Ελλήνων καταναλωτών ψώνιζε από το εξωτερικό. Οι ελληνικές επιλογές είναι σχετικά λίγες γιατί είναι ανώριμη, φρέσκια αγορά ακόμα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, γι’ αυτό οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται στο εξωτερικό. H εταιρεία δε δυσκολεύτηκε ιδιαίτερα στην προμήθεια προϊόντων, γιατί οι δύο μεγάλοι παίκτες της αγοράς, η Nike και η Adidas, για καλή της τύχη, είναι πολυεθνικές.
Δεν υπήρχε κάποιος εισαγωγέας Έλληνας, ο οποίος έπρεπε να βάλει τα χρήματα για να του έρθει το εμπόρευμα. Η τροφοδοσία της αγοράς έγινε απρόσκοπτα από αυτούς τους δύο (είχαν το 70% μερίδιο αγοράς που το αύξησαν). Οι περισσότερες άλλες μάρκες είχαν πρόβλημα, αν και τώρα έχει ομαλοποιηθεί η κατάσταση».
Μειονεκτήματα
Όπως σημειώνει ο κ. Τσικνάκης, «μειονέκτημα για πωλήσεις στο εξωτερικό είναι πως τα μεταφορικά είναι αρκετά πιο ακριβά όταν ένα δέμα πάει από Ελλάδα προς Ευρώπη, ενώ πιο φτηνό το αντίστροφο. Επίσης οι ανταγωνιστές του εξωτερικού έχουν πολύ αξιόπιστες μεταφορές». Αναγκαστικά χρησιμοποιεί διεθνή εταιρεία ταχυμεταφορών, ενώ επειδή έχουν μεγάλο όγκο, επιτυγχάνουν καλύτερες τιμές.
Οι πωλήσεις στην Ασία
Το εντυπωσιακό είναι ότι μέσω του... παγκόσμιου ιστού, μέσω των on line καταστημάτων, η εταιρεία καταφέρνει να πουλάει μέχρι και την... Ασία! Μάλιστα, συνεχώς αυξάνεται ο τζίρος της που έρχεται από τέτοιες πωλήσεις. Όπως σημειώνει ο κ. Τσικνάκης, η νέα μόδα στην Ασία αλλά και σε όλο τον κόσμο είναι οι... επανεκδόσεις, τα παπούτσια – ρετρό. Επανεκδόσεις παπουτσιών διάσημων αθλητών κ.λπ. Πρόκειται για συλλεκτικά κομμάτια που έχουν βάλει την υπογραφή τους διάσημοι αθλητές, ενώ πολλοί αγοράζουν δύο ζευγάρια. Ένα για να φορέσουν και ένα για να το έχουν. Ορισμένοι υπολογίζουν να το μεταπωλήσουν. Πρόκειται για μια... νέα αγορά με προοπτικές. Αυτή η αγορά, υποστηρίζεται μέσω του www.sneaker10.gr, που υποστηρίζει exclusive και limited edition sneaker shoes. Επίσης, το 2015 δημιουργήθηκε το sportsfactory.gr, το μεγαλύτερο online αθλητικό outlet, ενώ τον περασμένο Οκτώβριο το Sportsfactory έγινε και φυσικό κατάστημα (Ηράκλειο Κρήτης).
Οι βραβεύσεις
Με το βραβείο του καλύτερου online αθλητικού καταστήματος τιμάται για τρία συναπτά έτη η Cosmos Sport. Το cosmossport.gr βραβεύθηκε για 3η συνεχόμενη χρονιά με e-volution award, θεσμό όπου επιβραβεύονται οι βέλτιστες πρακτικές στο ηλεκτρονικό επιχειρείν. Μάλιστα, φέτος πήρε 3 βραβεία σε 3 διαφορετικές κατηγορίες: α) Καλύτερη στρατηγική στη διαφήμιση στις μηχανές αναζήτησης (Google), β) Καλύτερη στρατηγική για τα κοινωνικά δίκτυα (Facebook) και γ) για 3η συνεχόμενη χρονιά καλύτερο online αθλητικό κατάστημα στην Ελλάδα.
liberal.gr