Διωγμός του κόσμου από το κέντρο λόγω έργων
Με το κιάλι, όπως οι ίδιοι ξεσπούν με οργή, βλέπουν να μπαίνουν
πελάτες στα μαγαζιά τους εδώ και μήνες οι καταστηματάρχες σε
Δικαιοσύνης, Ίδης και Καλοκαιρινού, λόγω των εργασιών ανάπλασης που
υλοποιούνται - όπως καταγγέλλουν - με ρυθμούς χελώνας, όμως, όπως
αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, το εντυπωσιακό, όσο και
άκρως ενδεικτικό της γενικότερης καθίζησης της αγοραστικής κίνησης στο
κέντρο είναι αυτό που συμβαίνει με τα ιδιωτικά πάρκινγκ...
Αντί οι
επιχειρηματίες των ιδιωτικών πάρκινγκ στο στενό “πυρήνα” του κέντρου της
πόλης να δουν την κίνηση να ανεβαίνει, όπως θα ήταν το αναμενόμενο από
τη στιγμή που λόγω των εκτελούμενων έργων έχουν σχεδόν εξαλειφθεί οι
διαθέσιμες άλλοτε θέσεις στάθμευσης στο κέντρο, βλέπουν τους πελάτες και
τον τζίρο να λιγοστεύει! Τα χαρακτηριστικά στοιχεία που έθεσε στη
διάθεσή μας η επιχείρηση που λειτουργεί το πάρκινγκ στη Θησέως είναι
εξόχως αποκαλυπτικά ως προς το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί με τα
εκτελούμενα έργα στην “καρδιά” του Ηρακλείου.
Ο σχεδιασμός που
έγινε από τη δημοτική Αρχή, το έλλειμμα ενημέρωσης προς τον κόσμο, οι
αργοί ρυθμοί και οι καθυστερήσεις στην πορεία των εργασιών ανάπλασης
έχουν διώξει όχι μόνο το αγοραστικό κοινό των εμπορικών καταστημάτων,
αλλά και τους οδηγούς-πελάτες των ιδιωτικών πάρκινγκ. Με άλλα λόγια έχει
εκδιωχθεί το αγοραστικό κοινό εκτός κέντρου λόγω του σκηνικού
ταλαιπωρίας με το εργοτάξιο...
Φυσικά, όπως ο καθείς μπορεί να αντιληφθεί, πρόκειται για δύο
συγκοινωνούντα δοχεία. Λιγότεροι πελάτες στα ιδιωτικά πάρκινγκ
(εννοώντας φυσικά τους οδηγούς που κατεβαίνουν στο κέντρο για δουλειές ή
ψώνια και όχι τους μόνιμους πελάτες που ζουν ή δουλεύουν στο κέντρο)
σημαίνει λιγότεροι πελάτες για τα εμπορικά καταστήματα. Όπως και το
αντίστροφο! Η μείωση δηλαδή της δουλειάς και του τζίρου στα ιδιωτικά
πάρκινγκ του κέντρου, δηλαδή ένας πολύ χαρακτηριστικός δείκτης της
εμπορικής καθίζησης στους κεντρικούς δρόμους και περισσότερο στη
Δικαιοσύνης.
«Θα περίμενε κανείς ότι τα έργα ανάπλασης του κέντρου
της πόλης θα είχαν σαν αποτέλεσμα την αύξηση της προσέλευσης και της
πληρότητας στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων του κέντρου της πόλης,
δημοτικούς ή ιδιωτικούς. Όμως αυτό δε συνέβη. Συγκεκριμένα αυτό που
συνέβη ήταν ακριβώς το αντίθετο: μείωση της προσέλευσης/πληρότητας. Η
αιτία είναι μια: η σοβαρή μείωση της συχνότητας με την οποία ο
Ηρακλειώτης και η Ηρακλειώτισσα κατεβαίνουν στο κέντρο. Το ίδιο συνέβη
και με τον τουρίστα τώρα τους καλοκαιρινούς μήνες. Ανάμεσα στους ήδη
υπάρχοντες ανασταλτικούς παράγοντες που αντιμετωπίζει ο τουρίστας οδηγός
αυτοκινήτου προστέθηκε άλλος ένας εξαιρετικός σημαντικός: τα έργα
ανάπλασης», μας ανέφερε χαρακτηριστικά εκ μέρους της επιχείρησης που
λειτουργεί το πάρκινγκ στη Θησέως ο Θεοχάρης Παπαδάκης, και σημείωσε
ακόμα: «Η αιτιότητα μεταξύ της κλιμάκωσης των έργων και της μείωσης
συχνότητας είναι σαφής. Με το που έκλεισε η λεωφόρος Δικαιοσύνης η
κίνηση μειώθηκε μεσοσταθμικά κατά 20%, και η μείωση αυτή παραμένει
σταθερή μέχρι και σήμερα. Το ίδιο συνέβη και στα καταστήματα λιανικής
και εστίασης. Δε νομίζω ότι μπορεί κανείς να μιλήσει με οποιαδήποτε
σοβαρότητα για σύμπτωση. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το κέντρο είναι
λιγότερο προσβάσιμο. Ένας λόγος ακόμα για τη μείωση της προσβασιμότητας
και κατά συνέπεια της συχνότητας με την οποία κατεβαίνει ο/η
Ηρακλειώτης/ισσα στο κέντρο, πέρα από τα έργα αυτά καθαυτά, ήταν η
ανεπαρκής ενημέρωση του/της δημότη/ισσας από πλευράς του Δήμου».
Η πτώση με τη γλώσσα των αριθμών
Ας δούμε όμως πώς έχει διαμορφωθεί το σκηνικό με βάση τη γλώσσα των αριθμών και της στατιστικής.
Στο
πάρκινγκ της Θησέως, από τον Μάιο και μετά, όταν έκλεισε τελείως πια
και η Δικαιοσύνης, άρχισε να πέφτει η κίνηση, μιλώντας βεβαίως πάντα όχι
για τους μόνιμους πελάτες που ζουν ή εργάζονται στο κέντρο, αλλά για
τους λεγόμενους “έκτακτους πελάτες”: τους ανθρώπους δηλαδή που
κατεβαίνουν στο κέντρο του Ηρακλείου για δουλειές, ψώνια, συναλλαγές με
δημόσιες υπηρεσίες και πάει λέγοντας...
Για του λόγου το
αληθές, τον Μάιο επισκέφτηκαν το εν λόγω πάρκινγκ 7.019 οχήματα έναντι
8.183 οχημάτων τον Μάιο του 2017. Μιλάμε δηλαδή για 1.164 λιγότερα
οχήματα από τον Μάιο του 2017, ή αλλιώς για πτώση της τάξης του 14,2%.
Τον
Ιούνιο τα εισερχόμενα οχήματα στο εν λόγω πάρκινγκ ανήλθαν σε 7.510.
Τον Ιούνιο του 2017 τα εισερχόμενα οχήματα ήταν 8.162. Καταγράφηκε
δηλαδή μείωση 8%.
Τον Ιούλιο του 2018 εισήλθαν στο πάρκινγκ της
Θησέως 8.446 οχήματα, έναντι 9.638 τον αντίστοιχο μήνα του 2017. Υπήρξε
δηλαδή μείωση της τάξης του 12,4% ή αλλιώς τον φετινό Ιούλιο στο
ιδιωτικό χώρο στάθμευσης ήρθαν 1.192 λιγότερα οχήματα από τον Ιούλιο του
2017.
Όπως μας επισήμανε με νόημα ο κ. Παπαδάκης, «το τρομερό
στα παραπάνω στοιχεία είναι ότι μιλάμε για αυτοκίνητα και όχι για
μεμονωμένους ανθρώπους, καθώς σε κάθε ένα από τα παρακάτω αυτοκίνητα
αντιστοιχούν 2,8 επιβάτες. Δηλαδή π.χ. τον Μάιο κατέβηκαν 1.164x2,8 =
3.259 άνθρωποι λιγότεροι στο κέντρο. Αυτό αφορά βέβαια την
επισκεψιμότητα του κέντρου. Δηλαδή δεν είναι κάθε αυτοκίνητο και οι
επιβαίνοντες σε αυτό ξεχωριστοί. Μπορεί απλά κάποιοι που κατέβαιναν δύο
φορές στο κέντρο να κατεβαίνουν μόνο μία. Σε κάθε περίπτωση όμως είναι
ένας δείκτης, ένα στοιχείο που δίνει στίγμα».
«Αυτά τα νούμερα
αφορούν μόνο το πάρκινγκ στη Θησέως. Αν υποθέσουμε ότι παρόμοια πτώση
έχουν και τα υπόλοιπα 5 στεγασμένα πάρκινγκ στο κέντρο, η μείωση σε
επισκεψιμότητα που έχει το κέντρο της πόλης μας πλησιάζει τις 20.000. Αν
προσθέσουμε και τα μη στεγασμένα τα οποία αντιμετωπίζουν το ίδιο
πρόβλημα, ο αριθμός είναι ακόμη μεγαλύτερος», σημείωσε ο ίδιος.
Διωγμός του κόσμου από το κέντρο της πόλης
Πώς
ερμηνεύει όμως ο κ. Παπαδάκης το παράδοξο αυτό σκηνικό της πτώσης της
κίνησης πέρα από τα εμπορικά καταστήματα και στα ιδιωτικά πάρκινγκ και
πού αποδίδει την εικόνα... διωγμού του κόσμου από το κέντρο;
«Οι
κοινωνικές ομάδες των οποίων η προσβασιμότητα στο κέντρο της πόλης έχει
πληγεί περισσότερο είναι οι μητέρες, και ειδικά αυτές με παιδικά
καρότσια, οι συνταξιούχοι και οι άνθρωποι με κινητικά προβλήματα κάθε
είδους. Πέρα από τα προβλήματα πρόσβασης και στάθμευσης στο κέντρο, οι
προαναφερθείσες κοινωνικές ομάδες πλήττονται ακόμα περισσότερο, καθώς
ακόμα και μετά τη στάθμευση η κίνησή τους με τα πόδια, με τα παιδιά, με
τα καρότσια στο κέντρο είναι ακόμα πιο δύσκολη απ’ ό,τι για τους
υπόλοιπους δημότες. Ράμπες από ανισόπεδα κόντρα πλακέ, στα οποία μπορεί
εύκολα να σκοντάψει και να πέσει κανείς, σκόνη την οποία παιδιά
καθισμένα σε καρότσια τρώνε κυριολεκτικά στα μούτρα, ακόμα χειρότερη απ’
ό,τι στο παρελθόν στάθμευση μηχανών, καθώς και οχημάτων τροφοδοσίας
καταστημάτων πάνω σε ράμπες πεζοδρομίων και διαβάσεων πεζών, τρύπες σε
πεζοδρόμια και κατά μήκος των προσόψεων των καταστημάτων, η ολισθηρότητα
που έχουν οι τοποθετημένες πλάκες του έργου λόγω της σκόνης...
αποτελούν όλα παγίδες για ατυχήματα», επισήμανε ο Θεοχάρης Παπαδάκης και
πρόσθεσε: «Ο Δήμος δε φρόντισε για άλλη μια φορά να ενημερώσει τους
δημότες τόσο για την εξέλιξη των έργων, όσο και για τις δυνατότητες
πρόσβασης και στάθμευσης σε δημοτικούς και ιδιωτικούς χώρους. Η έλλειψη
ενημέρωσης αποτελεί το πρώτο και σημαντικότερο πρόβλημα, καθώς
δημιουργεί ένα ψυχολογικό εμπόδιο όσον αφορά την προσβασιμότητα του
κέντρου. Ο Ηρακλειώτης δε γνωρίζει ποιοι δρόμοι είναι κλειστοί, ποιοι
διπλής κυκλοφορίας, δε γνωρίζει για τις αλλαγές που γίνονται συνεχώς
(όπως π.χ. το ξαφνικό κλείσιμο της οδού Χατζημιχάλη Γιάνναρη) αλλά
επίσης, κυριότερα, και για τον τρόπο, τις διαδρομές μέσω των οποίων
μπορεί να έχει πρόσβαση σε χώρους στάθμευσης στο κέντρο»...
“Βράζουν” οι έμποροι σε Ίδης, Δικαιοσύνης και Καλοκαιρινού
Με
την πτώση της κίνησης ακόμα και στα ιδιωτικά πάρκινγκ να δίνει ένα
ιδιαίτερο στίγμα για τη γενική εμπορική καθίζηση που έχει προκαλέσει σε
κεντρικά σημεία του Ηρακλείου ο τρόπος και το σκηνικό με το οποίο
εξελίσσεται ως τώρα το έργο της ανάπλασης, το κλίμα θυμίζει πραγματικά
καζάνι που βράζει.
Τη στιγμή αυτή ξεχειλίζει η οργή στις τάξεις
επιχειρηματιών σε Ίδης, Δικαιοσύνης και Καλοκαιρινού για τις τεράστιες
καθυστερήσεις στην υλοποίηση του μεγάλου έργου ανάπλασης του ιστορικού
κέντρου, με την αγορά, όπως υποστηρίζουν, να καταστρέφεται!
Ήδη
στην Ίδης συμπληρώνεται σχεδόν ένας χρόνος από την έναρξη των πρώτων
εργασιών, με το σημερινό εργοταξιακό σκηνικό να δοκιμάζει τα νεύρα, τις
αντοχές και την υπομονή των εμπόρων που έχουν δεχτεί πολύ ισχυρό
οικονομικό πλήγμα.
Αρκετοί επιχειρηματίες αδυνατούν να αντεπεξέλθουν
στα ενοίκια και στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, στρέφοντας για ακόμη
μια φορά τα βέλη τους εναντίον της Λότζιας αλλά και προσωπικά εναντίον
του αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων Γιάννη Αναστασάκη, καθώς, όπως λένε, όλα
τα χρονοδιαγράμματα μέχρι σήμερα έχουν πέσει στο απόλυτο κενό.
«Στη
δημοτική Αρχή έχουν αποδείξει ότι είναι πρώτοι στα ψέματα. Λαοπλάνοι
και ψεύτες. Ούτε τα Χριστούγεννα δεν πρόκειται να τελειώσει το έργο»,
είναι τα χαρακτηριστικά λόγια οργισμένου εμπόρου, με συνάδελφό του να
αναφέρει με τη σειρά του: «Το παλέψαμε έναν μήνα, δύο μήνες, τέσσερις
μήνες, έξι μήνες! Ε, μέχρι πού θα πάει αυτή η βαλίτσα, βρε παιδιά; Πάνε
να μας κλείσουν τα μαγαζιά, να μας κλείσουν τα σπίτια μας. Δηλαδή τι
θέλουν ο κ. Λαμπρινός με τον κ. Αναστασάκη; Να κλείσουν επιχειρήσεις που
μετρούν τρεις γενιές εδώ στο κέντρο;».
Μάλιστα, τη βδομάδα που μας
πέρασε τα έργα βάλτωσαν για τα καλά, καθώς όπως σχολίασαν οι
καταστηματάρχες μάλλον τα συνεργεία πήγαν... διακοπές! Όχι βεβαίως, όπως
έσπευσαν να σημειώσουν καυστικά ότι και τον υπόλοιπο καιρό δουλεύεται
κανονικά το εργοτάξιο...
«Είναι τραγελαφικά αυτά που βλέπουμε
καθημερινά. Δεν είναι δυνατόν να δουλεύεται ένα τέτοιο έργο, τέτοιας
εμβέλειας, π.χ. με δύο εργάτες! Θα πρέπει να καταλάβουν στη δημοτική
Αρχή ότι δεν είναι μια γειτονιά εδώ που φτιάχνουν. Μιλάμε για την
εμπορική καρδιά της πόλης, που έχει πληγεί ανεπανόρθωτα».
Άλλοι
οργισμένοι καταστηματάρχες έκαναν λόγο για τραγέλαφο και αστείες
καταστάσεις με το ράβε-ξήλωνε στα υλικά της ανάπλασης, ενώ υπήρξαν και
φωνές αγωνίας ενόψει φθινοπώρου και βροχών. Οι καταστηματάρχες, όπως
εξηγούν, φοβούνται με όλα αυτά τα χώματα, μήπως με μια ισχυρή βροχή
πλημμυρίσουν νερό και χώμα τα μαγαζιά τους...
neakriti.gr