«Ο βόρειος οδικός άξονας στην Κρήτη παραμένει ο πιο επικίνδυνος αυτοκινητόδρομος στη χώρα»
«Ο ΒΟΑΚ παραμένει, δυστυχώς, ο πιο επικίνδυνος αυτοκινητόδρομος με εκατοντάδες νεκρούς κάθε χρόνο. Αναμένουμε από την Κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το ζήτημα με τη δέουσα σοβαρότητα και όχι ως ένα ακόμη επικοινωνιακό πυροτέχνημα» τόνισαν σε ανακοίνωσή τους, ο Γραμματέας Πολιτικής Επιτροπής της Νέας Δημοκρατίας, βουλευτής Ηρακλείου, Λευτέρης Αυγενάκης και ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών, βουλευτής Σερρών, Κώστας Καραμανλής.
Οι τομεάρχες της ΝΔ κατηγορούν την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, «η οποία επί 3 χρόνια δεν έχει σχεδιάσει, δεν έχει δημοπρατήσει και δεν έχει συμβασιοποιήσει κανένα μεγάλο δημόσιο έργο», ότι «αντιμετωπίζει, κι αυτή τη φορά, με πλήρη προχειρότητα το θέμα του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης».
Σύμφωνα με τους κ.κ. Αυγενάκη και Καραμανλή η κυβέρνηση «έρχεται σήμερα να υποστηρίξει πως εντός του τρέχοντος μηνός θα εκδοθεί η προκήρυξη για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για τον ΒΟΑΚ», χωρίς «καμία απολύτως μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς καθορισμένο θεσμικό πλαίσιο, χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, με άγνοια του συνολικού αριθμού των υπό κατασκευή χιλιομέτρων, με ανολοκλήρωτες απαλλοτριώσεις, και ύστερα από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις και άλλες τόσες αλλαγές σχεδιασμού».
Καταλήγουν δε πως θεωρούν αυτονόητο ότι στα δημόσια έργα θα πρέπει να υπάρχει διαφάνεια, συνέπεια και αξιοκρατία. Το θεσμικό πλαίσιο, τα κριτήρια, οι προδιαγραφές και οι διαδικασίες δημοπράτησης θα πρέπει να είναι εξαρχής ξεκάθαρα προς όλους τους ενδιαφερομένους, που θα διαγωνισθούν στο ίδιο φυσικό αντικείμενο.
Μάλιστα από τον κ. Αυγενάκη δημοσιοποιήθηκε και το παρακάτω ενημερωτικό για το ΒΟΑΚ
Υφιστάμενη κατάσταση: υπάρχει μια προκαταρκτική μελέτη. Εκκρεμούν οι περιβαλλοντικοί όροι (διαβούλευση, προτάσεις φορέων, εισήγηση Περιφέρειας, απόφαση Υπουργού) και οι απαλλοτριώσεις. Η οριστική μελέτη θα γίνει από τον παραχωρησιούχο.
Υποσχέσεις – κινήσεις Κυβέρνησης:
α) Ο κ. Τσίπρας στο Αναπτυξιακό Συνέδριο Κρήτης (20-21 Σεπτεμβρίου 2017) είχε ανακοινώσει ότι εντός του Οκτωβρίου 2017 θα ξεκινούσε η δημοπράτηση για τη Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για το ΒΟΑΚ.
Βέβαια, ουδέποτε προκηρύχθηκε. Η σύνταξη μιας τέτοιας μελέτης απαιτεί 2 – 2,5 χρόνια περίπου.
β) Αντί αυτού, ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε τις προηγούμενες ημέρες ότι εντός του Ιανουαρίου 2018 ξεκινά το πρώτο στάδιο της διαδικασίας για την προ-επιλογή αναδόχων για το έργο του ΒΟΑΚ. Το στάδιο αυτό αφορά στην προ-επιλογή εταιρειών που έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στην υλοποίηση ενός τέτοιου έργου, ύψους 1,5 δις ευρώ περίπου.
Σε επόμενο στάδιο, και αφού έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες, θα ακολουθήσει η υποβολή τεχνικών και οικονομικών προσφορών και η επιλογή του αναδόχου - παραχωρησιούχου.
Παράλληλα, το Υπουργείο Υποδομών έχει ήδη αναρτήσει ανακοίνωση για την επιλογή τεχνικού συμβούλου, νομικού συμβούλου και χρηματοοικονομικού συμβούλου.
Η επιλογή αυτή έχει, μεταξύ άλλων, τις εξής επισφάλειες:
1) Θα χρειασθεί 1 - 1,5 χρόνος περίπου για την ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών όρων.
2) Δεν υπάρχει τεχνική λύση. Λύσεις θα προτείνουν οι εταιρείες, μέσω τεχνικού συμβούλου.
3) Δεν υπάρχουν όλα τα δεδομένα (οικονομικοί όροι, επικαιροποίηση κυκλοφοριακού φόρτου, χρηματοοικονομικό μοντέλο, κλπ).
Επομένως, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να ξεκινήσει το έργο το 2019 (που διατυμπανίζει η Κυβέρνηση). Ακόμη και στην περίπτωση που όλα κινήσουν ομαλά (με περιβαλλοντικές μελέτες, αρχαιολογική υπηρεσία, απαλλοτριώσεις, κλπ), θα χρειασθούν αναθεωρήσεις της σύμβασης παραχώρησης.
Προφανώς, η Κυβέρνηση αδιαφορεί για την ουσία και θέλει να κερδίσει επικοινωνιακά τις εντυπώσεις και να το παρουσιάσει ως «έργο» όταν προκηρυχθούν οι εκλογές. Τα προβλήματα που είναι δεδομένο ότι θα προκύψουν στη συνέχεια, η Κυβέρνηση Τσίπρα θα τα χρεώσει στην επόμενη Κυβέρνηση.