Μολονότι έχει την ίδια ηλικία με το ελληνικό κράτος, αφού είναι πάνω στις πελατειακές σχέσεις δομήθηκε το εγχώριο πολιτικό σύστημα τον 19ο αιώνα, το «λάδωμα» είναι μια καθημερινή πρακτική που δυστυχώς συντηρείται και από τις δύο πλευρές, από εκείνους που το απαιτούν ή το αποδέχονται παθητικά, και από εκείνους που το προσφέρουν είτε αθέλητα είτε όμως και ηθελημένα.
Στοιχεία που αντλήσαμε από τη μη κερδοσκοπική ψηφιακή πλατφόρμα «Έδωσα φακελάκι» καταδεικνύουν μια μικρή μόνο διάσταση του προβλήματος, αφού αφορούν σε ένα μικρό χρονικό διάστημα, κατά προσέγγιση από το 2012 έω το 2016, ενώ ο αριθμός των καταγγελιών που φιλοξενούνται είναι πολύ μικρός σε σχέση με το πραγματικό μέγεθος του προβλήματος, το οποίο ούτως ή άλλως δεν θα μπορούσε να υπολογιστεί με ακρίβεια.
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία αυτά, που προκύπτουν από ανώνυμες καταγγελίες παθόντων, στην τετραετία αυτή οι Κρητικοί ξόδεψαν ποσά ύψους 150.610 ευρώ σε φακελάκια σε δημόσιες υπηρεσίες.
Στην πλατφόρμα έχουν καταγραφεί 72 καταγγελίες από τον νομό Ηρακλείου, 7 από τον νομό Χανίων, 6 από τον νομό Λασιθίου και μία από τον νομό Ρεθύμνου. Ωστόσο, ανάμεσα στα σχόλια των Κρητικών χρηστών της πλατφόρμας υπάρχουν και αναφορές για την αντίθετη πρακτική, δηλαδή για δημόσιους λειτουργούς που αρνήθηκαν να «λαδωθούν» για να κάνουν τη δουλειά τους. Ευνόητο είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα των καταγγελιών αυτών αφορά σε «φακελάκια» που δόθηκαν σε γιατρούς σε δημόσια νοσοκομεία του νησιού.
Ανάμεσα στις καταγγελίες εντοπίζονται περιστατικά εξωφρενικά, όπως:
- Χρηματισμοί γιατρών για χειρουργικές επεμβάσεις που είναι και η συνηθέστερη περίπτωση
- Δωράκια για … προτεραιότητες σε εξετάσεις ή επίσπευση επεμβάσεων
- «Αγορά» διπλώματος οδήγησης
- Συνδέσεις φωτοβολταϊκών
- Μεταβιβάσεις ακινήτων σε πολεοδομίες
- Αποχαρακτηρισμό εκτάσεων από δασικές σε καλλιεργήσιμες
- Σε εφοριακούς για ηλεκτροδότηση κτιρίων, για εκτιμήσεις ακινήτων ή για κλείσιμο βιβλίων
Στα σχόλια των χρηστών περιγράφονται όχι μόνο οι συνθήκες κάτω από τις οποίες έδωσαν ή δεν έδωσαν «φακελάκι», αλλά επίσης τα ποσά που καταβλήθηκαν «κάτω από το τραπέζι» και οι συνέπειες των συναλλαγών αυτών.
Μολονότι η πλατφόρμα δείχνει να είναι ανενεργή ως προς την ανανέωση καταγγελιών τα τελευταία χρόνια, το σίγουρο είναι πως μόνο η αντίδραση και η γνωστοποίηση των πρακτικών αυτών από τη μεριά των πολιτών θα μπορέσει ενδεχομένως να περιορίσει το φαινόμενο που εξακολουθεί να στιγματίζει τον ελληνικό δημόσιο τομέα.
cretapost.gr