Πόσο θα κοστίσει το τραπέζι και η λαμπάδα του Πάσχα;
Μείωση κατά 5% παρουσιάζει φέτος το μέσο τυπικό πασχαλινό καλάθι, το κόστος του οποίου ανέρχεται στα 55,74 ευρώ, σε σχέση με τα 58,53 ευρώ το 2017.
Κάνοντας μια έρευνα τιμών στην αγορά του Ηρακλείου, είδαμε και σας μεταφέρουμε, θέλοντας να σας βοηθήσουμε στον προϋπολογισμό για τις πασχαλινές αγορές, ότι τα σοκολατένια αβγά κυμαίνονται από 4 έως 15 ευρώ, ανάλογα το μέγεθος και το δώρο-έκπληξη που κρύβουν. Τα καλιτσούνια πωλούνται από 9 έως 12 ευρώ το κιλό, τα τσουρέκια το κιλό 8-10 ευρώ, τα κρητικά ξεροτήγανα από 10 έως και 12 ευρώ, η 12άδα αβγών από 2,22 έως 3,25 ευρώ και οι βαφές αβγών από 0,30 έως 1 ευρώ. Το κρητικό αρνάκι γάλακτος κυμαίνεται στα 8 ευρώ το κιλό, το κοκορέτσι στα 8,5 ευρώ και τα γαρδουμάκια στα 7 ευρώ το κιλό. Η λαμπάδα για το βαφτιστήρι ξεκινάει από τα 5 ευρώ η απλή, ενώ μπορεί να ξεπεράσει και τα 30 ευρώ, ανάλογα το δώρο και τη διακόσμηση που φέρει.
Εκφράζοντας τις προσδοκίες του
κλάδου για την κίνηση της πασχαλινής αγοράς, ο πρόεδρος του Συνδέσμου
Κρεοπωλών Ν. Ηρακλείου Μιχάλης Βερτούδος είπε ότι «ο κόσμος είναι λίγο
διστακτικός, θέλουμε όμως να πιστεύουμε ότι κάτι θα κινηθεί. Είμαστε
αισιόδοξοι. Οι τιμές στα κρεοπωλεία μας θα διατηρηθούν στα ίδια με
πέρυσι επίπεδα».
Με τη σειρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών
Νομού Ηρακλείου “Η Δήμητρα” Μανόλης Βολανάκης τόνισε ότι «ο κόσμος τα
τελευταία χρόνια, λόγω της κρίσης, έχει μειώσει κατά πολύ τις ποσότητες
των προϊόντων που αγοράζει. Κίνηση αναμένεται να έχουμε τις τελευταίες
ημέρες, δηλαδή Μεγάλη Παρασκευή και Μεγάλο Σάββατο, καθότι τα
αρτοποιήματα πρέπει να αγοραστούν και να είναι φρέσκα. Ο κλάδος μας έχει
προσπαθήσει να κρατήσει τις τιμές σταθερές τα τελευταία χρόνια.
Ελπίζουμε και προσδοκούμε να έχουμε κίνηση».
Αξίζει, πάντως, να τονιστεί ο ΕΦΕΤ έχει ήδη ξεκινήσει την εντατικοποίηση των ελέγχων που διενεργούνται στην αγορά των τροφίμων κατά την περίοδο του Πάσχα, με κύριο γνώμονα να προστατευτεί η υγεία των καταναλωτών από κινδύνους, αλλά και τα συμφέροντά τους από πρακτικές υπονόμευσης. Ο εμπορικός κόσμος αναμένει την τόνωση της αγοράς με δεδομένες τις έστω και περιορισμένες αγορές που θα κάνει το κάθε νοικοκυριό, προκειμένου να ετοιμάσει το γιορτινό τραπέζι. Οι μεγάλες ελπίδες εναποθέτονται στο δώρο του Πάσχα, το οποίο όσοι λάβουν θα το χρησιμοποιήσουν, πέρα από την κάλυψη των φορολογικών τους εκκρεμοτήτων, στα δώρα προς τους συγγενείς και τους φίλους, αλλά και στα δώρα των νονών στα βαφτιστήρια.
Η μείωση που παρατηρείται στο μέσο κόστος του φετινού πασχαλινού καλαθιού, σύμφωνα με έκθεση-αναφορά του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), βασίζεται σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλεξαν ερευνητές του ΙΕΛΚΑ. Αναφορικά με τα οπωροκηπευτικά, τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή, οι πατάτες μειώθηκαν κατά 29%, οι ντομάτες κατά 24% και τα μαρούλια κατά 7%.
Προϊόντα
με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες, όπως το αλεύρι,
παρατηρείται να προσφέρονται με νέες σημαντικές μειώσεις κατά 12%, η
μουστάρδα κατά 11% και τα αναψυκτικά κατά 7% (λόγω και προωθητικών
ενεργειών στο προϊόν).
Προϊόντα με αύξηση στην έμμεση φορολογία την
προηγούμενη 3ετία (είτε με την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 24%, είτε με
ειδικούς φόρους κατανάλωσης) εμφανίζουν διόρθωση μετά από προηγούμενες
αυξήσεις, όπως το κρασί και οι μπίρες, με μείωση κατά 9% και 5%,
αντίστοιχα, και το τσουρέκι κατά 12%.
Η τιμή του αρνιού τη Μεγάλη Εβδομάδα που, όπως αναφέραμε, αναμένεται να διαμορφωθεί στις ίδιες τιμές περίπου με το προηγούμενο έτος, θα είναι μειωμένη σε σχέση με το 2017 κατά 1%, όπως επίσης και η τιμή του κατσικιού. Οι τιμές, ωστόσο, είναι ενδεικτικές και βασίζονται σε εκτιμήσεις.
Το χαμηλό συγκριτικά
με το παρελθόν επίπεδο τιμών του τυπικού πασχαλινού καλαθιού, όπως
τονίζεται, είναι αποτέλεσμα της έντασης του ανταγωνισμού λόγω τόσο του
μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών, όσο και των σημαντικών
επιχειρηματικών αλλαγών των προηγούμενων ετών.
Σημαντικό ρόλο ωστόσο, όπως αναφέρει το ΙΕΛΚΑ, για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει στην κίνηση της αγοράς και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών, με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών κ.λπ., η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχικών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10-12% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν.
neakriti.gr