Σήμα κινδύνου για καταναλωτές - Τι πρέπει να προσέχουν στα τρόφιμα!
«Κουβέντα» δεν αναφέρει η Ένωση Καταναλωτών Κρήτης για την καταστρατήγηση του νόμου σχετικά με την υποχρέωση των χώρων μαζικής εστίασης στη διακίνηση μόνο εμφιαλωμένου εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου σε μπουκάλι μιας χρήσεως προς τους καταναλωτές που θα ζητήσουν ελαιόλαδο για τη σαλάτα τους.
«Είναι πολύ σοβαρό το θέμα αυτό, γιατί όπου εφαρμόστηκε αυτός ο νόμος είχε πολύ καλά αποτελέσματα», λέει χαρακτηριστικά στη “Νέα Κρήτη” ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ένωσης Καταναλωτών Ελλάδος και πρώην πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Χημικών Νίκος Κατσαρός, που μας μίλησε επίσης για τους πολύ σοβαρούς κινδύνους που αντιμετωπίζουμε από παρανομίες σε κατεψυγμένα, προμαγειρεμένα και προτηγανισμένα τρόφιμα!
Συγκεκριμένα, όπως λέει ο Νίκος Κατσαρός, «ο νόμος υπάρχει αλλά δεν τον εφαρμόζουν. Απόλυτη ευθύνη έχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί - ο ΕΦΕΤ και οι Περιφέρειες της χώρας κ.λπ. Όπου εφαρμόστηκε ο νόμος αυτός, στην Ισπανία, την Πορτογαλία, την Κύπρο, την Μάλτα κ.α., είχε πολύ καλά αποτελέσματα. Είδαμε αύξηση της κατανάλωσης ελαιολάδου, γιατί οι καταναλωτές, μέσω της ταβέρνας, καταναλώνουν επώνυμα και εμφιαλωμένα λάδια. Και αυτό είναι και μια πολύ μεγάλη προβολή για τους μικρούς παραγωγούς. Γιατί, αν πας σε ένα εστιατόριο και σου αρέσει το λάδι, έχει πάνω το μπουκάλι το όνομα και τη διεύθυνση του παραγωγού και μπορείς να παραγγείλεις στη συνέχεια από τον ίδιο. Συγχρόνως, πάνω, το μπουκαλάκι έχει και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ελαιολάδου, όπως είναι και στο μπουκάλι που βρίσκεις στο σούπερ-μάρκετ. Και ο καταναλωτής το παίρνει το μπουκάλι αυτό μαζί του. Από τη στιγμή, λοιπόν, που είναι νόμος του κράτους, είναι υποχρεωμένη η Πολιτεία να το εφαρμόσει...».
Κι ενώ δεν έχει ποτέ εφαρμοστεί τα τελευταία χρόνια που είναι σε ισχύ αυτός ο νόμος, οι ταβερνιάρηδες έχουν εξαφανίσει από τα τραπέζια τα γνωστά “λαδομπούκαλα”. Και όπως λέει ο Νίκος Κατσαρός, «έχουν εξαφανίσει τα μπουκαλάκια από τα τραπέζια. Έχουν όμως μέσα στην κουζίνα τα εμφιαλωμένα, ώστε αν έρθει ο ελεγκτής να του τα δείξουν. Δεν τα παρουσιάζουν όμως στον καταναλωτή, με τη δικαιολογία ότι δε θέλουν να τον επιβαρύνουν...». Και αν βέβαια ο καταναλωτής ζητήσει λάδι στη σαλάτα του, τότε του βάζουν ό,τι εκείνοι θέλουν... Δηλαδή ακόμα και σπορέλαιο...
Προσοχή στα κατεψυγμένα
Όσον αφορά στα κατεψυγμένα, ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής της Ένωσης Ελλήνων Καταναλωτών τονίζει: «Εάν το κατεψυγμένο έχει αποψυχθεί και έχει μείνει εκτός κατάψυξης για πολλές ώρες, τότε έχουν αναπτυχθεί μικρόβια τα οποία μπορεί να κυκλοφορήσουν και να προκαλέσουν στον καταναλωτή γαστρεντερικές διαταραχές, αλλά και σοβαρότερα προβλήματα, δηλαδή μικροβιακή μόλυνση. Διότι, ναι μεν το κρέας ή το ψάρι μπορεί να το ψήσεις σε υψηλή θερμοκρασία και να θανατώσεις τα μικρόβια, όταν όμως το πιάνεις με τα χέρια σου ή το κόβεις με διάφορα μέσα, αναπτύσσονται και κυκλοφορούν μικρόβια. Ενώ αν έχει αποψυχθεί και επαναψυχθεί, τότε έχουν αναπτυχθεί τα μικρόβια τα οποία δεν πεθαίνουν στη δεύτερη κατάψυξη, απλώς είναι αδρανοποιημένα...». Το ίδιο ισχύει, όπως λέει ο Νίκος Κατσαρός, και στα προτηγανισμένα ή προμαγειρεμένα τρόφιμα. Και ο καταναλωτής δεν έχει κανέναν τρόπο προστασίας. Επομένως, ο ΕΦΕΤ και οι Περιφέρειες, όπως και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχουν τη μεγάλη ευθύνη για τους ελέγχους στην αγορά.
Εξάλλου, «όταν ένα τρόφιμο έχει μαγειρευτεί, πρέπει μέσα σε ένα διάστημα δύο ωρών να καταναλωθεί. Και μπορεί να μπει μία φορά στο ψυγείο, να αποψυχθεί και να καταναλωθεί αμέσως. Γιατί με το που θα το βγάλεις από το ψυγείο, αναπτύσσονται μικρόβια...».
Και τέλος, να έχουμε υπόψη μας ότι το ψυγείο μας πρέπει να έχει θερμοκρασία μέχρι 5 βαθμούς Κελσίου, ενώ στους καταψύκτες των σούπερ-μάρκετ οι θερμοκρασίες πρέπει να είναι από μείον 18 βαθμούς και κάτω, είτε είναι παγωτό, είτε είναι κατεψυγμένα ψάρια, είτε είναι οτιδήποτε που βρίσκεται μέσα.
«Δε χρεώνεται το κουβέρ»
Οι συμβουλές της Ένωσης Προστασίας Καταναλωτών
Αναλυτικότερα, χθες, η Ένωση Προστασίας Καταναλωτών Κρήτης έδωσε στη δημοσιότητα συμβουλές με αφορμή την έναρξη της θερινής περιόδου και των καλοκαιρινών διακοπών. Μεταξύ άλλων υπενθυμίζει να ζητούνται οι αποδείξεις και ότι δε χρεώνεται το κουβέρ.
Οι συμβουλές της είναι:
* «Ζητάμε τον τιμοκατάλογο του καταστήματος. Η επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να έχει έναν τιμοκατάλογο ανά δύο τραπέζια και να τον διαθέτει σε κάθε πελάτη πριν από την παραγγελία.
* Οι τιμοκατάλογοι πρέπει να είναι γραμμένοι υποχρεωτικά στα Ελληνικά και προαιρετικά σε κάποια άλλη γλώσσα.
* Ένας κατάλογος πρέπει υποχρεωτικά να είναι αναρτημένος στην είσοδο του καταστήματος.
* Πρέπει πάντα να αναγράφονται οι τελικές τιμές, καθώς και η ένδειξη: “Ο καταναλωτής δεν έχει υποχρέωση να πληρώσει εάν δε λάβει το νόμιμο παραστατικό στοιχείο (απόδειξη-τιμολόγιο)”.
* Εάν διαθέτει το κατάστημα κατεψυγμένα ψάρια, κρέατα ή λαχανικά, πρέπει να αναγράφονται στον κατάλογο, με την ένδειξη “κατεψυγμένο” καθώς και “προμαγειρεμένο” ή “προτηγανισμένο” για φαγητό.
* Στις σαλάτες, πρέπει να αναγράφεται η ονομασία όπως την ορίζει το κατάστημα και τα βασικά συστατικά που τη συνθέτουν.
* Πρέπει να αναγράφεται το είδος των ελαίων που χρησιμοποιείται σε ωμή μορφή στα φαγητά.
* Δεν επιτρέπεται η χρέωση του “κουβέρ” (π.χ. σέρβις).
* Πρέπει να διατίθεται τρόπος ηλεκτρονικής πληρωμής.
Προσοχή: Ζητάμε πάντα απόδειξη και ελέγχετε τα είδη που παραγγείλατε.
Επίσης, προσέξτε: Το ψωμί είναι είδος και παραγγέλλεται, δεν επιβάλλεται, και εάν δεν το επιθυμείτε δεν το δέχεστε.
Εάν δεν τηρούνται τα παραπάνω, καταγγείλτε το στο 1520 - Γενική Γραμματεία Καταναλωτή - ή στο τηλ. 28210/92.666 - Ένωση Καταναλωτών Κρήτης», καταλήγει η ανακοίνωση.
neakriti.gr