«Τινάχτηκε στον αέρα» η ανάπλαση στο κέντρο του Ηρακλείου
Μετά τα έργα στον κόλπο Δερματά, νέα “βόμβα” ακόμη πιο ηχηρή και σε θέα χιλιάδων πολιτών τής αναποτελεσματικότητας στην εκτέλεση έργων από τη δημοτική Αρχή.
Η ανάπλαση στο κέντρο της πόλης με κυρίαρχο άξονα, αλλά όχι μόνο, το τμήμα Δικαιοσύνης-Ίδης εξελίχθηκε σε “φιάσκο” για τον Δήμο Ηρακλείου, καθώς εδώ και μέρες οι εργασίες έχουν σταματήσει - πιθανόν οριστικά - ο εργολάβος έχει κηρυχθεί έκπτωτος από τις 30 Απριλίου, αλλά ακόμη δε δημοσιοποιείται επισήμως (αν και δημόσια οι ιθύνοντες του έργου μόλις προχθές φωτογραφίζονταν με διθυραμβικά σχόλια για την ολοκλήρωση της οδοστρωσίας στη λ. Δικαιοσύνης) και ενώ το έργο έχει μείνει ανεκτέλεστο σε ποσοστό κοντά στο 60%!
Η μελέτη ανάπλασης στο κέντρο της πόλης, εκτός της Δικαιοσύνης, περιλαμβάνει και την πεζοδρόμηση της μικρής Έβανς, την ανάπλαση της οδού 1821, την ανάπλαση της Χατζημιχάλη Γιάνναρη και το κομμάτι πάνω από τα σκαλοπάτια όπου βρίσκεται η προτομή του Δασκαλογιάννη. Αυτά δεν έχουν κατασκευαστεί, ούτε έχει τοποθετηθεί ο αστικός εξοπλισμός, αν και συμπεριλαμβάνονται ως αναπόσπαστα μέρη της εργολαβίας που μένει πλέον ανολοκλήρωτη. Το έργο κατακυρώθηκε στη συγκεκριμένη εργοληπτική εταιρεία που έχει αναλάβει και το Καπετανάκειο, με έκπτωση περίπου 65%, που έριχνε το κόστος του έργου στο 1,6 εκατ. ευρώ, αν και ο προϋπολογισμός που είχε προβλεφθεί από τη μελέτη ήταν 65% μεγαλύτερος, δηλαδή κοντά στα 4 εκατ. ευρώ!
Και όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που η δημοτική Αρχή Ηρακλείου αποκαλούσε «Κασσάνδρες που θα διαψευστούν» τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης που προέβλεπαν αυτό το άδοξο τέλος της εργολαβίας, τη δημοσιογραφική έρευνα που κατέτεινε στην ίδια εκτίμηση, τις διαμαρτυρίες κατοίκων και καταστηματαρχών της περιοχής, καθώς και του τεχνικού κόσμου. Όλοι διαμαρτύρονταν και επέμεναν να ρωτούν, σχεδόν από την έναρξη της εργολαβίας, καθώς το σχέδιο για την εκτέλεση ενός κατά τ’ άλλα «εμβληματικού έργου» από τη δημοτική Αρχή Λαμπρινού, όπως η ίδια υποστήριζε, ήταν διάτρητο ή και ανύπαρκτο!
Θα πρέπει ακριβώς σε αυτό το σημείο να αναφερθεί ότι για τα έργα της λεωφόρου Δικαιοσύνης-Ίδης, με εντολή εισαγγελέα, είχε διαταχθεί και προκαταρκτική εξέταση, κατά την οποία κλήθηκαν όλα τα μέλη-μηχανικοί της παράταξης Λαμπρινού να καταθέσουν σε πταισματοδίκη για την ποιότητα των έργων της Δικαιοσύνης. Η δικαστική έρευνα μεταξύ άλλων, εκτός από το χρονοβόρο της εκτέλεσης του έργου, αφορούσε και σε αλλαγές της εγκεκριμένης μελέτης και των συμβατικών της τευχών, την αλλαγή των προβλεπόμενων υλικών με ευθύνη του εργολάβου και μια σειρά άλλων θεμάτων.
Διαμαρτυρίες
Θα πρέπει να μνημονευτεί ότι στους 19 μήνες τώρα που εκτελείται το έργο υπάρχουν φοβερές διαμαρτυρίες από κατοίκους και επαγγελματίες για μεγάλες καθυστερήσεις, για συνεργεία που δεν έχουν καθόλου εντατικό ρυθμό και που ο αντίκτυπος για πολίτες και επιχειρηματίες είναι η ταλαιπωρία.
Ειδικά για τους δεύτερους υπάρχουν και οικονομικές απώλειες, καθώς έχει πέσει η κίνηση και συνεπώς τα έσοδα είναι μειωμένα, αφού μειώθηκαν οι αγοραστές και ο τζίρος! Κι όμως, μέχρι πρόσφατα η δημοτική Αρχή διαβεβαίωνε ότι όλα βαίνουν καλώς κι ενώ η Τεχνική της Υπηρεσία από τις 30 Απριλίου είχε επιδώσει έγγραφο στον ανάδοχο, με το οποίο τον κήρυττε έκπτωτο...
Έκπτωτος μετά την 6μηνη οριακή προθεσμία παράτασης
Όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα “Νέα Κρήτη”, από τις 30 Απριλίου, με επίδοση που έγινε στον ανάδοχο του έργου στα γραφεία του στη ΒΙ.ΠΕ. Ηρακλείου, αυτός έχει κηρυχθεί έκπτωτος από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ηρακλείου, καθώς δεν ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις της Υπηρεσίας εντός της προθεσμίας που του είχαν δώσει, παράλληλα με την ειδική πρόσκληση και την οριακή προθεσμία των 6 μηνών.
Στην προθεσμία της ειδικής πρόσκλησης μνημονευόταν και μια σειρά εργασιών που θα έπρεπε να εκτελούνται, ότι θα έπρεπε για παράδειγμα να έχουν τοποθετηθεί παγκάκια και φωτισμός με ασύρματους πυλώνες. Εφόσον αυτό είχε γίνει, τότε θα έδειχνε ο εργολάβος εικόνα συμμόρφωσης και φυσικά θα μπορούσε να γίνει χρήση της οριακής προθεσμίας ως τον Οκτώβριο του 2019, για να ολοκληρωθεί το έργο. Όμως ο εργολάβος δεν είχε ζητήσει παράταση, ενδεχομένως να προτιμούσε και τη “διάλυση της εργολαβίας”, και έτσι η υπηρεσία του Δήμου υποχρεώθηκε να τη δώσει από μόνη της, καθώς το 18μηνο (παρότι και αυτό ουσιαστικά ήταν υπερβολικό ως εύρος χρόνου για ένα τέτοιο έργο), εντός του οποίου βάσει της σύμβασης το έργο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί πλήρως, έληξε άδοξα στις 19 Απριλίου, με έναρξή του τον Οκτώβριο του 2017!
Ωστόσο, στη συγκεκριμένη ημερομηνία, στις 19 Απριλίου, δεν είχε ολοκληρωθεί πλήρως ούτε καν η επίστρωση επί της λεωφόρου Δικαιοσύνης, ενώ διαμορφώσεις δημόσιων χώρων μεταξύ δημόσιων κτηρίων κατά μήκος της Δικαιοσύνης δεν έχουν καν ξεκινήσει. Ουσιαστικά, μετά από 18 μήνες, μιλάμε για μια απλή επίστρωση του οδοστρώματος και όχι σε όλη την προβλεπόμενη ανάπλαση, παρά μόνο στο κομμάτι Ίδης-Δικαιοσύνης, και αυτή με αμφιλεγόμενη ποιότητα και αλλαγή υλικών από τα εγκεκριμένα στη μελέτη.
Νέα εργολαβία ή ο επόμενος ανάδοχος;
Ο εργολάβος έχει δικαίωμα, και θεωρείται αυτονόητο ότι θα το πράξει για να μην έχει άλλες νομικές και οικονομικές συνέπειες, να προσφύγει εντός 15 ημερών στο Τεχνικό Συμβούλιο Δημοσίων Έργων, το οποίο θα κληθεί να γνωμοδοτήσει για τη νόμιμη ή όχι αιτιολόγηση της κήρυξης του εργολάβου ως έκπτωτου. Η γνωμοδότηση του Συμβουλίου Δημοσίων Έργων θα εισαχθεί για συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, το οποίο θα έχει και την ευθύνη της λήψης απόφασης για το μέλλον του εργολάβου. Στην περίπτωση τώρα που και το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου επισφραγίσει την απόφαση της Υπηρεσίας και κηρυχθεί οριστικά έκπτωτος ο εργολάβος, τότε εκείνος θα υποστεί, με βάση τον νόμο, κυρώσεις που θα κοστίσουν στο έργο.
Η Τεχνική Υπηρεσία θα πρέπει να ολοκληρώσει τις επιμετρήσεις και να πληρώσει τον εργολάβο για το ποσοστό των εργασιών του με βάση την έκπτωση που έχει δώσει. Τα υπόλοιπα τμήματα που δεν έχουν κατασκευαστεί και είναι το 60% του έργου, αλλά ήταν στις συμβατικές υποχρεώσεις, θα κατασκευάσει ο επόμενος εργολάβος. Ποιος θα είναι όμως αυτός; Η Υπηρεσία του Δήμου Ηρακλείου έχει δικαίωμα να καλέσει τον εργολάβο με την αμέσως μεγαλύτερη έκπτωση, δηλαδή τον δεύτερο σε σειρά κατάταξης από τον διαγωνισμό, και να του προτείνει την εργολαβία. Αν εκείνος αρνηθεί, τότε θα αποταθεί στον τρίτο με μεγαλύτερη έκπτωση. Αυτοί θα πληρωθούν αν αναλάβουν το έργο με βάση την έκπτωση που έχουν δώσει και για το ποσοστό της μελέτης που θα κατασκευάσουν. Σε αυτή την περίπτωση θα έχουμε αύξηση των τιμών του έργου.
Αν τώρα κανένας από τους επόμενους δύο εργολάβους δε συμφωνήσει να αναλάβει το υπολειπόμενο έργο, τότε η Υπηρεσία θα πρέπει να κάνει μια νέα εργολαβία, συμπληρωματική, και να δημοπρατήσει εκ νέου με νέες τιμές και διαδικασίες!
Η τελευταία εκδοχή θα μπορούσε να είναι και η καλύτερη, όπως εκτιμούν στον τεχνικό κόσμο, έτσι όπως ήρθε η κατάσταση, γιατί χρονικά θα πάει πίσω το έργο και πέραν του Οκτωβρίου του 2019, αλλά τουλάχιστον δε θα κινδυνεύει να “καρκινοβατήσει” για χρόνια! Αν όμως δε βρεθεί “φόρμουλα” συμβιβασμού με τον νυν ανάδοχο, σε περίπτωση που το Δημοτικό Συμβούλιο επισφραγίσει την “έκπτωσή” του, τότε υπάρχει η πιθανότητα, με τυχόν προσφυγή του σε διοικητικά δικαστήρια, η υπόθεση να ακροβατεί ακόμη και μια δεκαετία, με ένα ανολοκλήρωτο εργοτάξιο σε ποσοστό 60% στο κέντρο του Ηρακλείου! Την υπόθεση θα κληθεί να διαχειριστεί η επόμενη δημοτική Αρχή που θα προκύψει από τις επερχόμενες δημοτικές εκλογές και φυσικά να βγάλει τα... “κάρβουνα από τη φωτιά”!
Σύντομο ιστορικό μέχρι το “Βατερλό”
Την Παρασκευή 19/04/2019 έληξε, σύμφωνα με την υπογραφείσα την 30ή/10/2017 σύμβαση μεταξύ δημάρχου και εργολάβου, ο προβλεπόμενος χρόνος κατασκευής του «εμβληματικού» κατά τη δημοτική Αρχή έργου της ανάπλασης των οδών Δικαιοσύνης-Ίδης. Η σχετική ανακοίνωση είναι αναρτημένη ΕΔΩ heraklion.gr.
Είχαν, δηλαδή, προγραμματίσει οι κύριοι να ολοκληρωθεί το έργο λίγο πριν τις δημοτικές εκλογές του 2019, για να λειτουργήσει προφανώς ως “σημαία” στον προεκλογικό τους αγώνα...
Ένα «άλμα στο μέλλον» είχε χαρακτηρίσει το έργο ο κ. δήμαρχος.
Σήμερα, παρακολουθούμε το απόλυτο “Βατερλό” αυτής της θλιβερής, καταστροφικής και ανεπαρκούς διαχείρισης... με την κήρυξη του εργολάβου σε έκπτωτο από τις 30 Απριλίου!
Η εικόνα
Η εικόνα στο εργοτάξιο είναι απογοητευτική. Επί μήνες, και αν... με ένα ολιγομελές συνεργείο να... σέρνεται...
Η εικόνα στα καταστήματα είναι... μη χειρότερα. Ελάχιστοι πελάτες...
Η προσβασιμότητα στα καταστήματα του κέντρου δεν ήταν ποτέ χειρότερη. Πώς να κατέβεις στο κέντρο;
Η εικόνα στο κυκλοφοριακό, με τα «προσωρινά» μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας, εκνευρίζει αλλά και αποθαρρύνει.
Καλά λοιπόν ο κόσμος στρέφεται στα καταστήματα της περιφέρειας και αποφεύγει τα καταστήματα του κέντρου...
Τα αποτελέσματα
Τα αποτελέσματα λοιπόν στο συμβατικό τέλος της σύμβασης αυτού του «εμβληματικού» έργου τα ζούμε καθημερινά και είναι απογοητευτικά.
Ο χρόνος που είχε δοθεί στον εργολάβο για να ολοκληρώσει το έργο ήταν 540 ημέρες ή 18 μήνες. Χρόνος υπεραρκετός, αν όχι σκανδαλιστικά μεγάλος. Στο τέλος δόθηκε, και με απόφαση του Δήμου και όχι επειδή το ζήτησε ο ίδιος ο ανάδοχος, παράταση 6 επιπλέον μηνών.
Το σημερινό ποσοστό εκτέλεσης του έργου, στο τέλος δηλαδή της συμβατικής προθεσμίας, είναι μόλις 40%... Τα φωτιστικά και ο αστικός εξοπλισμός στο τμήμα της Ίδης, το οποίο από πλευράς οδοστρώσεων έχει ολοκληρωθεί από τον Σεπτέμβριο πέρυσι, δεν έχουν τοποθετηθεί, αλλά ούτε και έχουν παραγγελθεί... Στο τμήμα του έργου από τη Μικρή Έβανς μέχρι τις οδούς 1821 και Γιάνναρη ποτέ... δεν άρχισαν οι εργασίες από τον εργολάβο, επειδή, όπως μας λένε, ο Δήμος δεν του έχει παραδώσει ακόμη τον χώρο (!). Τώρα φυσικά τον βγάζουν και έκπτωτο.
Τα χειρότερα
Τα χειρότερα όμως είναι μπροστά μας. Το έργο έχει πολύ μικρό ποσοστό εκτέλεσης. Το 40% είναι απογοητευτικό...
Δεν υπάρχει απολύτως καμία πρόβλεψη για το πότε θα τελειώσει και πλέον το έργο “παγώνει” για τα καλά.
Ο Δήμος έχει εντωμεταξύ πετάξει... “λευκή πετσέτα” παραδομένος στην ανεπάρκεια των πολιτικών στελεχών που διαχειρίζονται το έργο.
Η... ερήμωση λοιπόν του κέντρου είναι επί θύραις;
Σε κάθε δημόσιο έργο δύο πράγματα έχουν πρωταρχική σημασία: η ποιότητα του έργου και ο χρόνος κατασκευής.
Σχετικά με την ποιότητα: Δε μας έφτασε πως... έκαναν όλα τα χατίρια στον εργολάβο αλλάζοντας προς όφελός του τα υλικά οδοστρωσίας, πιέζονταν να αλλάξουν και τις προδιαγραφές στα φωτιστικά, από ασύρματους πυλώνες να γίνουν ενσύρματοι, και στον αστικό εξοπλισμό. Αν αυτό γινόταν, θα επρόκειτο για τον... έσχατο ευτελισμό.
Ποια Ευρώπη;
Με τόσα λοιπόν που έχετε “ξώσει” εσείς και η υπηρεσία σας στο έργο, κύριε αντιδήμαρχε, επιμένετε ακόμη στον χαρακτηρισμό σας «Ευρώπη» που αναφέρατε στα κοινωνικά δίκτυα για το έργο;
Μάλλον για την... υποσαχάρια Αφρική θα πρέπει τώρα να μιλάτε, αφού το έργο μένει πλέον αμανάτι για τους επόμενους...
neakriti.gr